Afdæk angstens konstruktion

Indlæg nr 3 ud af 34 fra bogen Angstfri!

Hvis opgaven var at nedrive og fjerne et hus, så ville det være naturligt, at du, inden du gik i gang med opgaven, fandt ud af, hvordan bygningen er konstrueret. Hvordan er fundamentet? Hvilke vægge er de bærende? Hvilke materialer er anvendt? Hvad består etageadskillelsen af? Hvad holder taget oppe? Hvor er bygningens svageste punkter? Hvor er det bedst at sætte ind først?

Det er på samme måde med angst – selv om det, i modsætning til bygningen, blot er en mental konstruktion.

Nedrivning kræver ikke, at du kender det historiske forløb af, hvordan bygningen er opført, af hvem og hvornår – du skal blot kende konstruktionen. Det er på samme måde med angst, du behøver ikke at endevende din barndom for at finde mere eller mindre søgte forklaringer på, hvorfor det er sådan. Du behøver blot at vide, hvordan din angst foregår i dag.

Gennem læsning af første del har du helt sikkert gjort dig mange tanker om din egen angst i forhold til de emner, du har læst om. Som et af de første skridt på vejen til angstfriheden, vil jeg anbefale en lille skriveopgave. Fat papir og blyant (eller PC om du vil) og svar skriftligt på følgende spørgsmål. Det bør være skriftligt, for ellers er der risiko for at skøjte hen over vigtige områder.

Den menneskelige hjerne har svært ved at overskue meget på en gang – dette gælder i særdeleshed dine egne tanker. Derfor er det en stor fordel at skrive det ned, så du efterfølgende kan ”læse (om) dine egne tanker” … eller endnu bedre at drøfte dine tanker med andre mennesker.

  • Angst er, som tidligere nævnt, skabt af en tankerække, som er gået forud for en minustilstand. Men hvordan er DIN tankerække egentlig? I det følgende arbejder vi med, hvilke tanker der er gået forud for ubehaget. Hvilke specifikke tanker er din angst opbygget af? Hvad indeholder tankerækken? (Dette udforskes ydeligere i bogen Angstfri kapitel 2.4). Indgår tanker om en fremtidig minustilstand i tankerækken?
  • Hvordan virker tankebedraget hos dig? Hvor og hvornår udsætter du dig for frygtskabende forestillinger? (Se eventuelt bogen Angstfri kapitel 2.5). Hvad indeholder tankerne, som ikke findes i virkeligheden (i hvert fald ikke her og nu)?
  • Hvordan mere præcist gør du dig selv bange? (Se bogen Angstfri kapitel 2.7). Hvis du skulle forklare fremgangsmåden, som om det var et ”trick”, hvordan ville du så beskrive, hvordan man skal ”gøre”?
  • Hvor mange og hvilke spiraleffekter kan du redegøre for? Har du opdaget, hvilke mentale forbud din angst ”betjener sig” af? (Se bogen Angstfri kapitel 2.8).
  • Hvilke grundlæggende antagelser byggede din version af angst på? (Se bogen Angstfri kapitel 2.9). Hvad er det, som du allerede nu mistænker for at være en overdrevet/forkert ”sandhed”?

Det er godt, hvis dine besvarelser på ovenstående spørgsmål kan blive så præcis, at en eventuel anden person, der læste dem ville sige: ”Åh, ja, med de tanker, overbevisninger og antagelser, så er det jo helt logisk, at man føler sig bange”.

Formålet med opgaven er at blive meget opmærksom på indholdet af den tankerække, der har ført til minustilstanden. Når du ved, hvordan du gjorde med dine tanker – så er det meget lettere at lade være fremover.

Måske du allerede, efter kortlægningen i øvelsen du lavede ovenfor (Ja, for du lavede den vel?), har fået inspiration til nogle ideer, der skal prøves af nu. Fint, så er det blot om at komme i gang i stedet for at læse videre.

Grundlæggende set er opgaven jo at ”rense” tankerne om fremtiden for det indhold, der kunne give angst. Det er lidt lige som en have. Når du først har opdaget, hvordan du genkender ukrudt, så er det nemmere at luge. Ud over, hvad du selv har fundet på, så kommer her en stribe meget forskellige elementer, der kan sættes sammen til en løsning, der passer til dig.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *